Skargi i wnioski - tryb przyjmowania skarg i wniosków
W celu zapewnienia realizacji prawa do skÅ‚adania skarg i wniosków uprzejmie informujemy o trybie przyjmowania skarg i wniosków dotyczÄ…cych dziaÅ‚alnoÅ›ci SÄ…du Rejonowego dla Warszawy Pragi-PóÅ‚noc w Warszawie
Podstawa prawna
Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków reguluje:
- Ustawa z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sÄ…dów powszechnych (Dz.U.2019.52.tj.) – RozdziaÅ‚ 5a (art. 41a – 41e). Nowelizacja ustawy, m.in. w tym zakresie weszÅ‚a w życie w dniu 28 marca 2012 r. (Dz. U.2011.203.1192). Wprowadzono zasady postÄ™powania w sprawach rozpatrywania skarg i wniosków dotyczÄ…cych dziaÅ‚alnoÅ›ci sÄ…dów powszechnych. WyciÄ…g z Ustawy z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sÄ…dów powszechnych (Plik PDF, 1,15 MB)
- RozporzÄ…dzenie Ministra SprawiedliwoÅ›ci z dnia 9 maja 2012 roku w sprawie skarg i wniosków dotyczÄ…cych dziaÅ‚alnoÅ›ci sÄ…dów powszechnych (Dz. U. z 16 maja 2012 r. poz. 524) – weszÅ‚o w życie 17 maja 2012 r. OkreÅ›lono szczegóÅ‚owy tryb i organizacjÄ™ przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków dotyczÄ…cych dziaÅ‚alnoÅ›ci sÄ…dów powszechnych (Plik PDF, 1MB).
Organem wÅ‚aÅ›ciwym do rozpatrzenia skarg lub wniosków, dotyczÄ…cych dziaÅ‚alnoÅ›ci SÄ…du Rejonowego dla Warszawy Pragi - PóÅ‚noc w Warszawie, jest Prezes SÄ…du.
Wnoszenie skarg /wniosków
Skargę/wniosek można złożyć:
- pisemnie adresujÄ…c:
Prezes SÄ…du Rejonowego dla Warszawy Pragi - PóÅ‚noc w Warszawie
ul. Terespolska 15a, 03 - 813 Warszawa - na piśmie w Biurze Podawczym Sądu, pok. 40;
- za pośrednictwem poczty elektronicznej: boi@warszawapraga-pln.sr.gov.pl;
- ustnie do protokoÅ‚u (skargi i wnioski skÅ‚adane ustnie przyjmowane sÄ… przez pracowników Biura ObsÅ‚ugi Interesanta, pok. 41).
Wymogi formalne skargi/wniosku
Skarga/wniosek powinna zawierać:
- datÄ™ wniesienia skargi/wniosku,
- imiÄ™ i nazwisko wnoszÄ…cego skargÄ™/wniosek,
- adres wnoszÄ…cego skargÄ™/wniosek,
- zwięzłą treść skargi/wniosku,
- sygnaturÄ™ akt sprawy oraz wskazanie SÄ…du, którego dotyczy skarga/wniosek.
Skargi nie podlegajÄ…ce rozpatrzeniu:
- nie podlegajÄ… rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczÄ…cym orzeczniczej dziaÅ‚alnoÅ›ci sÄ…du, gdyż jest to dziedzina, w której sÄ™dziowie sÄ… niezawiÅ›li.
Skargi pozostawiane bez rozpoznania:
- skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe zostają pozostawione bez rozpatrzenia.
Termin załatwienia skargi/wniosku
Skargi i wnioski rozpatrywane sÄ… bez zbÄ™dnej zwÅ‚oki. Termin na zaÅ‚atwienie skargi i wniosku wynosi miesiÄ…c, liczÄ…c od daty ich wpÅ‚ywu lub w przypadku braków od daty ich uzupeÅ‚nienia.
PrzyjÄ™cia Interesantów odbywajÄ… siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie po zÅ‚ożeniu wniosku o przyjÄ™cie w sposób wskazany wyżej oraz terminie wskazanym przez Prezesa.
Prezes SÄ…du może powierzyć przyjÄ™cia Interesantów wiceprezesowi stosownie do art 37 § 1 ustawy Prawo o ustroju sÄ…dów powszechnych w zw. z § 30 ust.3 w zw. z ust.1 pkt 4 Regulaminu urzÄ™dowania sÄ…dów powszechnych.
Formularz skargi/wniosku można pobrać ze strony internetowej SÄ…du lub z Biura ObsÅ‚ugi Interesantów.
Informację opublikował: Konrad Popiołek
Czas wytworzenia informacji: 22.09.2023
Dokument oglÄ…dany razy: 47 722